gua tempurung!!(entry bergambar)

assalamualaikum!

nak tau dak,nak tau dak??
haaa~hari sabtu ritu aku pi meneroka gua tempurung!
besttttt~
hehe...

rugi la sapa tak pi tu...
ramai gak la kami pi ari tu,9 orang..
bertolak dari lumut dalam pukul 8 lebih2 camtu la..sampai kat gua tempurung tu pun pukul 10 lebih2 gak..hee~
sampai ja sana,maklang aku pi beli tiket..

kat kaunter tu dia kata kalu nak masuk dalam gua WAJIB ada torclight..
sekurang-kurangnya dua orang satu...

jadi,memandangakan hari tu kami terlupa nak bawa torchlight terpaksa la beli..
hmmm..kaya la makcik jual torchlight tu..hehe..:p
pastu kami pun duk tunggu la kat luar gua tu...tunggu giliran nak masuk la..
haa..kalau nak tau,kat situ ada 4 tour...

1st tour tu xdak la mencabar sangat..nama dia "golden flowstone"..

lebih kurang 40 minit ja pi ngan balik...
sat ja an??konfem x puas!haha..

2nd tour lak nama dia "top of the world"
yang tu lak,lebih kurang 1 jam 45 minit pi ngan balik...
dua2 tour tu tak mencabar wei..kalu nak pi,pi yang tour ke3 ngan ke4..
baru basah kuyup~hehe..
3rd tour nama dia "top of the world& short river adventure"
perjalanan pi ngan balik lebih kurang  2 jam setengah..

4th tour,yang aku ikut nama dia "grand tour"
perjalanan pi ngan balik lebih kurang 3 jam setengah..

haa~amacam??best an...hee~
k,bila dah masuk dalam tu.ada la tour guide yang guide kami...kalau tak,memang sesat la jawab dia..:p
nak tau tak,dalam tu an ada 2000++ anak tangga~haa...penat gak mendaki...tapi anak tangga tu termasuk yang turun sekali la...

kalau tak,semput~

haa~nampak tak macam tulisan cina tu??
tu la peninggalan komunis dulu..
depa tak dak keja duk pi conteng dinding gua~
haha..:p
nampak dak??
macam muka perempuan an??
hebat sungguh kuasa ALLAH~
ni ada kat dinding gua tempurung tu la...
ni lak bentuk dia macam jellyfish an??
cuba tengok betul2..
an3??
haa..tu nampak macam orang tua duk pegang tongkat..
nampak dak??
ala..nampak la...
dia duk terbongkok..pastu pegang tongkat dia..
nampak??
nampak dak cangkul2 kecik2 tu??
haa..tu la alat2 pelombong biji timah dulu..
depa tertinggal kot~
hee..
kat sini sejuk ja..
nak tau sebab apa??
aku pun tak tau..hehe..
tapi,kalau duk sini sejuk ja...rasa angin..
best~
tapi kalu ikut tour guide tu la an...ada pressure~
sebab tu la angin tu boleh jadi kuat kat situ..:)
yang ni pulak..
hampa kenai dak osama laden??
ha~kat dalam gua pun ada dia tau..
dalam gambar nampak tak jelas sangat wei~
tapi kalu duk depan mata,jelas gila..
boleh nampak sebijik2..
memang betol macam dia~
kuasa ALLAH an...
tu nampak dak pelekat hijau kat baju aku tu??
GT tu maksud dy grand tour la...
hehe..
ni la laluan yang aku lalu!
bez o0o..
haha..
time ni mang merangkak,menyulur,jalan itik semua ada..
hehe..
ni baru la nama dia adventure~
lepas ja kelur daripada air2 semua tu,aku pun ambek la port..
nak buat apa??nak buang pasir dalam kasut l0rr~
haha..:p
pastu,aksi snap2 pun bermula la...:)
dalam air~
sejuk ja..:) 
tengok??
cukop 9 orang..
hehe..
haa~ni kat hujong gua!
time ni lapar tak terkata la an...
hehe..
makan ja makanan bekal yang bawak  tadi..
tak masuk air pun..:)
perot dah kenyang,op c0z la men air~
:p
pastu,semua pun mula la perjalanan balik..
tengok gambar atas tu..
haa...takut o0i~
licin...nasib baik la ada orang tolong sambut kat bawah..
kalau tak,jatuh sakit la punggung aku..:p
curam o0o~
ni lak nama di lubang tikus!
hee~
sempit gak la lubang tu...
tapi as usual..
mesti ada orang sambut kat bawah tu..
hehe...
time ni memang tak lambat dah nak sampai keluar~
hehe..
bez 0o~
sungai yang kat luar gua tu,laju gila air dia!!
aku pun banyak kali gak la nak hanyut..
hee~
keluar ja gua tempurung,penat wei~
tapi best!!
haa~lepas salin baju,solat semua,
kami pun mula la perjalanan balik lumut~
otw tu,singgah makan dulu la an..
hehe..
pastu,maklang aku saja la bawak pi kellie's castle..
tapi tak masuk pun..
sebab depa tak mau masuk..
penat wei~
masing2 muka letih ja aku tengok..
hehe..
naik ja keta balik,mata aku pun lelap terus!
sampai la rumah..
hee~
tu ja la k0t kali nieh!
gua tempurung memang best!!
tak rugi wei pi situ~

sorry kalu lambat loading~gambar banyak...hehe..:D
 pic source:google image(sikit2 la aku amek..:p)

1 comment :

Nurisha Eira said...

Jumpa x kristal wane hijau yg byk2 mlekat at batu uwh?
cantek,an?
dlm gua uw ada mcm2 bntuk...
Ada yg mcm prempuan pregnant un ada..
Indah sungguh ciptaan Allah!
Tp yg paling best, of coz la mandi sungai at c2..
Sejuknye cam mandi air terjun..haha
Da lama sgt ak x kesana..
Kenangan meneroka gua tempurung mang x ley diupa!
Yup, rugi spe yg x g.hehehe
* promote jea keje..