tips stay up pagi hari..:p

assalamualaikum!
hehe..
apalah demam aku an sampai nak buat tips saty up segala mak nenek..
haha...tapi,aku cuma nak share ja cara aku..bukan nak suruh hampa ikut pun! :p

 ok,kita mula nah...
antara intervensi- intervensi yang perlu hampa lakukan time bangun pagi tu:
(err..maklumlah,ni blog misi..so,kena la ada istilah misi tu nah..)


set alarm,letak lagu membingitkan telinga


haa~ni aku tau..mesti ramai duk buat dah an??
betoi dak??
baik mengaku ja la..haha..:p
bangun tu,baca la doa bangun tidur..confirm tak tidur balik punya!
gerenti!
hehe...

jalan-jalan

dah bangun tu,wajib kena jalan2 sikit!kalau tak,ngantuk wei~~aku tau la..haha..so, bangun la pi toilet..
buat la apa yang patut an,basuh muka ka,ambek wuduk ka...

solat

haa...dah jalan2 tadi apa salahnya hampa guna sikit masa hampa tu...buat la solat sunat tahajjud ka..sunat hajat ka kan...sebab kalau hampa ngantuk2,basuh muka pastu terus mengadap buku,memang terlentok balik la jawabnya..haha..:p
solat tu kan merupakan senaman...haa~kiranya hampa dah pun senaman aal2 pagi..hehe...
baru la oksigen yang tak berapa cukup kat otak tu sampai kat otak dengan secukupnya!
:D

buat air

haa~~bila buat air,baru la ada semangat sikit nak study...kan3??
hehe..buat la air nescafe ka,kopi ka,apa2 ja la..asalkan air..
macam aku,aku minum nestum!
haha...aku ni kalau bangun confirm lapar!pastu nak study pun tak dak semangat..
sebab tu la aku minum nestum!
kenyang pun kenyang...hehe..:p
dah cukup lengkap semua..tunggu apa lagi,mula la study!
haha...

makan coklat

ok,time study tu,hampa gerit-gerit la sikit coklat tu..tak kisah la coklat cadbury ka,vanhouten ka..tak kisah la..janji coklat!
sebab apa?
first,bila mulut hampa duk buat senaman tu,tak kan la hampa boleh tidur kot..haha..
kalau boleh,hampa memang hebat la! :p
second,kesian la kat otak hampa...awai2 pagi dah guna dia..duk perah-perah dia lak tu..
jadi,bagi la dia sikit makanan...coklat an boleh bagi tenaga...COKLAT BAIK UNTUK KESIHATAN BUKAN MENGGEMUKKAN! ingat tu..:p

dengar lagu

pastu an,kalau dah lama2 study tu memang la akan mengantuk jugak an??
kan2..haha..
ok,senang ja nak atasi masalah ni,hampa bukak la lagu yang agak2 boleh buat hampa melalak..tapi dengar ikut headphone sudah la..satgi sian roomate hampa..tekejut..
haha..:p
pastu tunggu apa lagi!melalak la!
tapi tak yah bagi keluar suara tu...buat mulut ja..hehe..satgi kalau hampa duk melalak pagi2 buta tu,orang kata hampa histeria lak..haha..:p
tengok!lepas tu mata pun segar dah!
tak ngantuk dah!
hehe..confirm!
pastu sambung la study balik...

haa!tengok,kan dah pukul 6...
lepas tu,kalau ngantok lagi tak payah tidor dah....pi ja mandi..memang fresh ah!
sebab nanti kalau ampa tidur,mesti terlajak...


pastu bila dah bangun lambat tu mesti mood ampa hari tu memang spoil gila..
percayalah~~hehe...
eh2!
ada satu lagi,

mulakan hari dengan senyuman

aku rasa ni pun boleh masuk dalam salah 1 intervensi untuk kurangkan mengantuk...kan3??
haa...nak gelak ketawa time2 pagi hari ni senang ja..haha..aku selalu buat! :p
hampa pi ja kat kawan hampa yang hampa rapat la...yang memang paham perangai hampa..pastu buat la mngada2 sikit!haha...:p
otomatik,bila dia gelak hampa pun sure gelak gak!confirm punya~~haha.. 

haaa...tu ja la yang selalu aku buat kalau bangun study pukol 4...dijamin menjadi!
haha..dalam kelas time puan tengah lecture tu,kadang2 ngantuk gak...tapi nak hilangkan ngantuk aku makan ja...so,kalau dalam kelas mulut aku mesti tak berhenti duk menguyah...pastu bawah meja aku penuh dengan sampah,dalam beg lak penuh dengan makanan!!haha..:p

tu ja la kot intervensi2 nak kurangkan mengantuk yang selalu aku buat..kalau hampa rasa boleh diguna pakai,amalkan ja la.. hehe..tu ja la

suasana hening di pagi hari..:p








No comments :