Jururawat terlatih nabila najwa.

assalamaulaikum..

lama kan aku tak menulis..hehe..
sorry lah,nak kata busy sangat sampai takdan nak berblogging tak dak la pulak...ada ja masa duk layan cerita korea dekat VIU tu..haha..
mungkin perasaan malas yang melampaulampau kot..
ngee~~

so,berbalik pada tajuk kan,sekarang aku dah oficially jadi nurse..dah sebulan lebih dah aku kerja..
baaaaaanyak sangat benda aku kena belajar dan baaaaaanyak jugak pengalaman yang aku dapat..
sampai aku taktau aku nak start cerita dari mana..
haha..terlampau banyak benda yang berlaku even dalam masa sebulan..
biasala budak baru kan..takdak pengalaman kerja..
first posting dapat pulak posting dekat hosp under kementah..
hahaha..
mmg terbaiikkkk la!
kat sini memang terkenal dengan isunya yang short of staff...
korang boleh banyangkan tak,yang dalam 1 shift ada seorang ja jururawat terlatih yang incharge??
dan dalam 1 shift tu hanya ada sorang jururawat terlatih,seorang pembantu dan seorang ppk??
kadang2 tu kan,pembantu tak dak tau..yang ada sorang jururawat dan sorang ppk...
whoaa~~~~ aku tak pernah langsung bayangkan yang aku akan bekerja dalam situasi macam ni..
hahaha...sememangnya aku harus kuat mental dan fizikal...
kalau duduk sini kena marah tu perkara biasalah...haha..
telinga aku pun dah lali kena marah...
aku ni dah la freshie...takdak pengalaman kerja tau..yang ada cuma pengalaman time praktikal ja..
bila kerja pulak sorang2,memang mati kutu la aku..
haha..
cuma yang paling pentng jangan malu untuk bertanya...biar la orang tu nak cakap 'alaaa...benda simple macam tu pun tak kan tak tau' biar la depa nak nakata apa pun..yang penting aku tak buat salah..
haha...tak membahayakan nyawa pesait..
kadang tu kan,bila kol wad lain tak dapat,aku tanya ja doktor kat situ..hahaha...
depa selalunya akan membebel sikit la tapi depa habaq jugak...
time tu eksperesi muka aku sengihhh ja...hahaha..buat muka tak salah..
hihihi~
ingat lagi,time tu aku kerja sorang...pastu kerja pulak pagi...mmg busy la kan..aku pulak tak berapa nak cekap lagi..jujur kata memang aku lembab sikit la dalam nak buat kerja tu..hari jumaat pulak..
pastu doc pulak mai round serentak..hoho~~
macam nak menangis hampa tau dak...tak tau nak pi ikut sapa round..
tapi bila dah lama2 kerja...sekarang dah makin boleh adapat dengan situasi yang mendatang..
harap sangat fizikal dan mental aku terus sado!
bila aku rasa tak sihat sikit,terus aku cepat2 buat intervensi kejururawatan aku..haha..tak mau wei sakit...nanti bila nurse pun sakit macam mana nak jaga pesakit..
dah la nak mintak MC payah sebab nurse kurang dekat wad tu..so,aku akan sedaya upaya mungkin untuk terus sihat!
mental pun kena banyak sado..haha..tak mau dah jadi cengeng macam dulu..
sikit2 nak menangis kan..lani apa pun yang jadi kita senyum ja..
hahaha..

tambah2 ada pulak doktor yang suka buli aku...sengaja buat2 marah dekat aku..hahaha..so,kita buat taktau ja...boleh dia kata 'suka sebenarnya marah dia' sambil tunjuk aku sengih2...kalau hampa,hampa rasa apa? macam nak tumbuk ja muka dia time tu..haha... dah la depan pesakit kot..malu tau dak kena marah!
tapi dalam hati jala.ingat aku berani sangat??hehehe..

tapi bermodalkan yang tu la, kalau aku macam rasa tak confident atau gagal nak insert line dekat tangan mana2 pesakit,aku akan suruh doktor..hihihi~
ada satu hari tu kan, doktor suruh aku insert line dekan peskit tu...aku pun tolak la troli...bila dah touniquet tangan dia kan memang urat dia halus glaa!haha..
memang tak confident aku nak masukkkan...
doktor tu pulak saja tinggal aku..dia duk pi menyembang dengan pesakit lain..
aku pun sikit2 tengok dia..pastu sikit2 tengok dia..pastu bila dia tengok aku,aku sengih ja la...hahaha...
bila dia mai dekat dengan aku aku cakap la ' apa kata doktor yang try masukkan line..hehehe..urat dia halus sangat la...' dia pun terus halau aku..hahaha..
pastu sekali try ja dah masuk..
whoaaa~~ dktor kan..hahaha..orang pro...pastu biasalah bila dah dapat mula nak membangga dri...cuba kalau tak dapat,aku jugak yang disalahkan..haha..tu perkara biasa..
kadang aku baru ja sampai wad untuk masu shift ptg,aku jugak disalahkan kalau ada apa2 yang tak kena..itu perkara biasaaa...haha..
tak rasa apa pun..kita cuma tunjuk muka blurr jaa..haha..kadang2 depa pun menyampah bila aku asyik tunjuk muka blurr..haha...
abeh tu tak kan nak tunjuk muka bersalah pulak kan bila aku sendiri pun taktau apa yang jadi..hehe..
so,duduk sini memang mental fizikal kena sado..

bila dah masuk alam pekerjaan memnag berbeza sangat dengan time study dulu..
dulu time study kan,apa2 salah semua tanggung sama2 dengan kawan2..
lani nak harap sapa??
semua kena tanggung sendiri..sebab tu la bila ada ja yang taktau aku akan kol wad lain untuk tanya..dan tak malu untuk tanya doktor..hee~

adat lah kan..kerja mana yang tak susah..
tiap hari sebelum aku pi kerja aku doa banyak2 harap semua urusan aku untuk hari tu dipermudahkan..
satu lagi yang aku belajar kan,bila kita ikhlas,in shaa Allah benda tu akan dipermudahkan..
pastu jangan sesekali anggap pesakit tu membebankan...even busy macam mana pun kita,jangan la lupa untuk senyum bila berhadapan dengan depa..
in shaa Allah depa tak akan banyak kerenah..depa duk senyap2 ja..
haha..
percayalah~

dengan hanya sebuah senyuman ja kan,depa akan ingat kita..
hihi~
kawan aku sampai tanya 'hang buat apa wei dekat makcik tu sampai siap cubit2 pipi hang lagi bila dia nak discharge. macam manja sangat ja hang dengan dia'
haha..
kadang tu jumpa dekat bawah,aku pun sampai tak kenai dah pesakit aku..haha..ramai sangat kan duk masuk keluar..
pastu dia terus salam aku sampai peluk cium aku..terkejut betoi...haha...
tu lah magicnya sebuah senyuman..


hmm...tak tau la nak cerita apa lagi..tu jaa kot..
nanti kalau aku rajin aku update lagi yee~
babai~

No comments :